To opowieść z pogranicza historii typografii i… ceramiki. W 1757 roku John Baskerville (1706–1775) po raz pierwszy zaprezentował światu swój nowy krój pisma. Odbiór był spektakularny — wydawane przez niego książki wzbudzały zachwyt, a ich elegancja szybko stała się tematem rozmów środowiska drukarskiego Europy. 

Problem polegał jednak na tym, że dla konserwatywnych Brytyjczyków Baskerville był zbyt nowoczesny. Czytelników i drukarzy wciąż bardziej przekonywały klasyczne litery Williama Caslona oraz jego syna, Williama Caslona II. W efekcie po śmierci Baskerville’a, w 1775 roku, jego krój niemal zupełnie wyszedł z użycia. 

Wdowa po typografie, Sarah Baskerville, sprzedała po kilku latach kompletny zestaw czcionek do Francji. Nabywcą był Pierre Beaumarchais, znany literat, wydawca i krytyk. To właśnie dzięki czcionkom Baskerville’a Beaumarchais mógł przygotować monumentalną edycję pism Woltera — słynną edycję z Kehl, jedno z najważniejszych przedsięwzięć wydawniczych epoki. 

Zapomniany krój pisma i jego późne odrodzenie

W samej Wielkiej Brytanii po 1775 roku użycie oryginalnego kroju Baskerville’a było marginalne. Liczbę książek wydrukowanych tym pismem można policzyć dosłownie na palcach jednej ręki. Dopiero na przełomie XVIII i XIX wieku modernizacja kroju, przygotowana przez Williama Martina i wykorzystana przez drukarnię Williama Bulmera, zaczęła zdobywać większą popularność. Tak narodziła się forma, którą współcześnie znamy jako Bulmer type — dalekie, ale piękne echo pierwotnego Baskerville’a. 

Portrait of Josiah Wedgwood from The Scientific Correspondence of Joseph Priestley by Priestley, Joseph. New York, New York: Collins Printing House, 1892.

Josiah Wedgwood i jego niespodziewana przygoda z typografiÄ…

Jednym z nielicznych Brytyjczyków, którzy mimo wszystko świadomie wybrali czcionkę Baskerville’a, był Josiah Wedgwood (1730–1795) — słynny twórca wyrafinowanej ceramiki, założyciel fabryki w Etrurii i innowator, który odmienił europejskie rzemiosło. W 1783 roku drukarz John Smith z Newcastle wydał dwie niewielkie broszury Wedgwooda:  

Decyzja Wedgwooda, by obie broszury wydrukować czcionką Baskerville’a, była znacząca. W czasach, gdy Anglia niemal całkowicie zarzuciła ten krój, on — mistrz przedmiotów pięknych — zadbał o to, by jego teksty miały formę odpowiadającą jakości i prestiżowi marki Wedgwood. 

Typografia jako element wizerunku

W efekcie powstały książeczki, które łączą dwie pozornie odległe dziedziny: typografię i ceramikę. Wedgwood — producent rzeczy pięknych — doskonale rozumiał wagę formy. Wiedział, że elegancka typografia jest przedłużeniem produktu, częścią opowieści o marce i o rzemiośle, które firmował swoim nazwiskiem. 

Trudno o lepszÄ… puentÄ™: czcionka Baskerville’a, uznawana dziÅ› za jednÄ… z najdoskonalszych w historii, staÅ‚a siÄ™ narzÄ™dziem budowania wizerunku czÅ‚owieka, który caÅ‚e życie poÅ›wiÄ™ciÅ‚ doskonaÅ‚oÅ›ci formy.Â