To opowieść z pogranicza historii typografii i… ceramiki. W 1757 roku John Baskerville (1706–1775) po raz pierwszy zaprezentowaÅ‚ Å›wiatu swój nowy krój pisma. Odbiór byÅ‚ spektakularny — wydawane przez niego książki wzbudzaÅ‚y zachwyt, a ich elegancja szybko staÅ‚a siÄ™ tematem rozmów Å›rodowiska drukarskiego Europy.Â
Problem polegaÅ‚ jednak na tym, że dla konserwatywnych Brytyjczyków Baskerville byÅ‚ zbyt nowoczesny. Czytelników i drukarzy wciąż bardziej przekonywaÅ‚y klasyczne litery Williama Caslona oraz jego syna, Williama Caslona II. W efekcie po Å›mierci Baskerville’a, w 1775 roku, jego krój niemal zupeÅ‚nie wyszedÅ‚ z użycia.Â
Wdowa po typografie, Sarah Baskerville, sprzedaÅ‚a po kilku latach kompletny zestaw czcionek do Francji. NabywcÄ… byÅ‚ Pierre Beaumarchais, znany literat, wydawca i krytyk. To wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki czcionkom Baskerville’a Beaumarchais mógÅ‚ przygotować monumentalnÄ… edycjÄ™ pism Woltera — sÅ‚ynnÄ… edycjÄ™ z Kehl, jedno z najważniejszych przedsiÄ™wzięć wydawniczych epoki.Â
Zapomniany krój pisma i jego późne odrodzenie
W samej Wielkiej Brytanii po 1775 roku użycie oryginalnego kroju Baskerville’a byÅ‚o marginalne. LiczbÄ™ książek wydrukowanych tym pismem można policzyć dosÅ‚ownie na palcach jednej rÄ™ki. Dopiero na przeÅ‚omie XVIII i XIX wieku modernizacja kroju, przygotowana przez Williama Martina i wykorzystana przez drukarniÄ™ Williama Bulmera, zaczęła zdobywać wiÄ™kszÄ… popularność. Tak narodziÅ‚a siÄ™ forma, którÄ… współczeÅ›nie znamy jako Bulmer type — dalekie, ale piÄ™kne echo pierwotnego Baskerville’a.Â

Josiah Wedgwood i jego niespodziewana przygoda z typografiÄ…
Jednym z nielicznych Brytyjczyków, którzy mimo wszystko Å›wiadomie wybrali czcionkÄ™ Baskerville’a, byÅ‚ Josiah Wedgwood (1730–1795) — sÅ‚ynny twórca wyrafinowanej ceramiki, zaÅ‚ożyciel fabryki w Etrurii i innowator, który odmieniÅ‚ europejskie rzemiosÅ‚o. W 1783 roku drukarz John Smith z Newcastle wydaÅ‚ dwie niewielkie broszury Wedgwooda: Â
- An Address on the Late Riots to the Young Inhabitants of the Pottery — komentarz do niepokojów spoÅ‚ecznych wokół jego fabryki, podczas których Wedgwood zdecydowaÅ‚ siÄ™ wezwać wojsko,Â
- An Address to the Workmen in the Pottery — odezwÄ™ do pracowników, majÄ…cÄ… wzmocnić ich lojalność i chronić tajemnicÄ™ produkcji ceramiki z jaspisu.Â
Decyzja Wedgwooda, by obie broszury wydrukować czcionkÄ… Baskerville’a, byÅ‚a znaczÄ…ca. W czasach, gdy Anglia niemal caÅ‚kowicie zarzuciÅ‚a ten krój, on — mistrz przedmiotów piÄ™knych — zadbaÅ‚ o to, by jego teksty miaÅ‚y formÄ™ odpowiadajÄ…cÄ… jakoÅ›ci i prestiżowi marki Wedgwood.Â
Typografia jako element wizerunku
W efekcie powstaÅ‚y książeczki, które łączÄ… dwie pozornie odlegÅ‚e dziedziny: typografiÄ™ i ceramikÄ™. Wedgwood — producent rzeczy piÄ™knych — doskonale rozumiaÅ‚ wagÄ™ formy. WiedziaÅ‚, że elegancka typografia jest przedÅ‚użeniem produktu, częściÄ… opowieÅ›ci o marce i o rzemioÅ›le, które firmowaÅ‚ swoim nazwiskiem.Â
Trudno o lepszÄ… puentÄ™: czcionka Baskerville’a, uznawana dziÅ› za jednÄ… z najdoskonalszych w historii, staÅ‚a siÄ™ narzÄ™dziem budowania wizerunku czÅ‚owieka, który caÅ‚e życie poÅ›wiÄ™ciÅ‚ doskonaÅ‚oÅ›ci formy.Â