Sofiówka Stanisława Trembeckiego

Niemiecki Bodoni
Walbaum obok Bodoniego
Obok Giambattisty Bodoniego, Firmina i Pierre’a Didotów Walbaum jest jednym z najwybitniejszych twórców czcionek zwanych neoklasycystycznymi. Bije pod tym względem na głowę dziś niemalże zapomnianego, Johanna Karla Ludwiga Prillwitza. Chociaż swoje kroje Prillwitz stworzył kilka lat wcześniej (już w kwietniu 1790 r.), to prace Walbauma były bardziej popularne. Mimo, że czcionkami Prillwitza drukował swoje książki w Lipsku znakomity wydawca Georg Joachim Göschen. I tak pozostaje do dziś. W przeciwieństwie do krojów Bodoniego, Didotów czy Prillwittza zachowały one urok czcionek humanistycznych, wywodzących się jeszcze z druków renesansowych Włoch.
Weimarska jego pracownia działała długo, bo w latach 1803–1836. W tym też roku Walbaum sprzedał ją niemieckiej firmie wydawniczej należącej do Friedricha Arnolda Brockhausa.
Nasza edycja jest nieco wzorowana na wiedeńskiej. Złożona została krojem Monotype Walbaum i wydrukowana w formacie 160×225 mm o objętości 96 s. na papierze bawełnianym Conqueror Connoisseur. Odbito 30 egzemplarzy.