Blog naszej oficyny nie służy wyłącznie omawianiu kolejnych książek, które wydajemy — na dłuższą metę byłoby to nie tylko monotonne, ale też nie oddawałoby tego, co naprawdę nas inspiruje. A inspiruje nas wiele rzeczy: piękne rzemiosło, dawna typografia, klasyczne materiały, a także przedmioty, które lubimy mieć wokół siebie w pracowni. Jednym z nich jest ceramika Spode, a zwłaszcza jej najsłynniejszy wzór, Blue Italian. To właśnie on od lat towarzyszy nam przy pracy, w naturalny sposób łącząc się z estetyką, którą staramy się pielęgnować również w książkach.
Blue Italian – klasyka angielskiej ceramiki od 1816 roku
Wzór Blue Italian wprowadzono do produkcji w 1816 roku i od tego czasu — z kilkoma przerwami — jest wytwarzany nieprzerwanie aż do dziś. To już ponad dwieście lat obecności na stołach, w kuchniach i witrynach miłośników klasycznej ceramiki. Od początku wzbudzał zainteresowanie brytyjskiej elity czasów Regencji i panowania Jerzego IV. Z czasem jednak, podobnie jak wyroby Wedgwooda, uległ demokratyzacji, zachowując przy tym wysoką jakość wykonania. Dziś Blue Italian jest jednym z najdłużej produkowanych wzorów ceramicznych na świecie – to fakt często pojawiający się w zapytaniach typu „historia wzoru Blue Italian Spode” czy „co przedstawia Blue Italian”, które regularnie wyszukują kolekcjonerzy i miłośnicy designu.
Co właściwie przedstawia wzór Blue Italian?
Nazwa „Blue Italian” pochodzi od charakterystycznej grafiki umieszczonej w centrum talerza, filiżanki lub półmiska. Ukazuje ona umowny włoski krajobraz – motyw niezwykle popularny w epoce Grand Tour, kiedy to młodzi Brytyjczycy podróżowali do Włoch, by obcować ze sztuką i antykiem. Paradoks polega jednak na tym, że… nie znamy autora pierwowzoru, a przedstawiona sceneria najprawdopodobniej nie istnieje jako konkretne miejsce. Przez lata sugerowano, że inspiracją były widoki Rzymu tworzone przez Jamesa Merigota (znanego też jako Jacques Mérigot), francuskiego rytownika mieszkającego w Londynie pod koniec XVIII wieku. Jego cykl grafik A select collection of views and ruins in Rome and its vicinity z lat 1797–1799 był chętnie wykorzystywany przez Spode’a, szczególnie w seriach Rome i Luciano. Jednak żaden z widoków Mérigota nie pokrywa się dokładnie z tym, co widzimy na ceramice Blue Italian. Badacze tematu są zgodni: to kompozycja stworzona z fragmentów różnych szkiców, przedstawiająca w istocie różne miejsca w Italii. Ruiny przypominają Wielką Łaźnię w Tivoli, domy — architekturę Lacjum, a zamek — budowle znane z Lombardii czy Piemontu. W 1989 roku Spode Museum zakupiło XVII-wieczny rysunek, który mógł być ogólną inspiracją, ale nie potwierdzono tego jednoznacznie. Co więcej, całość otoczona jest ornamentami inspirowanymi tradycyjną chińską ceramiką, którą Spode produkował równolegle od początku swojej działalności. To połączenie europejskiej scenerii z dalekowschodnim ornamentem nadało wzorowi niezwykłej rozpoznawalności.
Blue Italian – ponadczasowy wzór, który przetrwał 200 lat
Trudno o lepszy przykład ponadczasowego designu. Blue Italian jest odpowiedzią na częste wyszukiwania w stylu „najbardziej klasyczne wzory ceramiki angielskiej”, „Spode Blue Italian historia”, „jak rozpoznać oryginalne Blue Italian” — i nic dziwnego. Wzór ten łączy w sobie historię, precyzję wykonania oraz wyjątkową estetykę, która sprawdziła się zarówno na stołach arystokracji XIX wieku, jak i we współczesnych domach.
Dlaczego Blue Italian pasuje do Ramblera?
Bo łączy w sobie to, co dla nas najważniejsze: trwałość, historię i rzemieślniczą jakość. Wzór z 1816 roku doskonale współgra z projektami książek opartych na klasycznych materiałach, papierach bawełnianych i dawnej typografii. W otoczeniu ceramiki Spode’a dobrze pracuje się nad książkami, które również mają swoje źródła w kulturze dawnych epok.